top of page

הנחיית קבוצות

הנחיית קבוצות באוריינטציה פסיכודינמית כוללת הנחייה ופיקוח על מפגשי טיפול קבוצתי בדגש על הבנה והתייחסות לתהליכים לא מודעים, דינמיקה בין אישית והתנסויות אינדיבידואליות בהקשר הקבוצתי.  אופן הפעולה של הנחיית קבוצות בגישה פסיכודינמית:

 

יצירת סביבה בטוחה: המנחה מקים מרחב בטוח ודיסקרטי שבו חברי הקבוצה יכולים לחלוק את מחשבותיהם, רגשותיהם וחוויותיהם בגלוי.  זה מעודד אמון ומקדם אווירה תומכת לחקירה.

 

תהליכים לא מודעים: בהתאם לעקרונות הפסיכודינמיים, המנחה שם לב לדינמיקה לא מודעת שעלולה לצוץ בתוך הקבוצה.  זה כולל התבוננות בהעברה (השלכת רגשות על חברי הקבוצה או על המנחה) והעברה נגדית (התגובות של המנחה עצמו לחברי הקבוצה).

 

דינמיקה בין אישית: אינטראקציות קבוצתיות מספקות מקור עשיר של חומר לחקירה.  המנחה עוזר לחברים להבין כיצד ההתנהגויות והתגובות שלהם משקפות את עולמם הפנימי ודפוסי היחסים שלהם, לרבות קונפליקטים, בריתות ודינמיקה כוחנית בתוך הקבוצה.

 

חקירת נושאים: המנחה מזהה נושאים חוזרים, קונפליקטים או דפוסים שעולים במהלך דיונים קבוצתיים.  נושאים אלו עשויים להעיד על סוגיות אינדיבידואליות או קולקטיביות עמוקות יותר שניתן לחקור בהקשר של הקבוצה והפרט בקבוצה.

 

עיבוד חוויות קבוצתיות: חברי הקבוצה משתפים בחוויותיהם וברגשותיהם, והמנחה עוזר לעבד חוויות אלו על ידי עידוד רפלקציה, חקר והבנה.  זה יכול להוביל לתובנות לגבי צמיחה ושינוי אישיים.

 

התערבויות תומכות: המנחה מציע התערבויות המטפחות מודעות עצמית ותובנה.  זה עשוי לכלול שיקוף, פרשנויות או הדגשת דפוסים שמופיעים באינטראקציות הקבוצתיות.

 

קידום חשיפה עצמית: עידוד חברי הקבוצה לחלוק את מחשבותיהם ורגשותיהם בפתיחות, גם כאשר זה מרגיש לא נוח, יכול להוביל למודעות עצמית עמוקה יותר ולהבנה טובה יותר של ההתמודדויות הבין-אישיות שלהם.

 

כיבוד ההבדלים האישיים: המנחה מכיר ומעריך את מגוון החוויות, הרקעים ונקודות המבט השונות בתוך הקבוצה, תוך יצירת סביבה טיפולית מגובשת.

 

איזון מיקוד קבוצתי ופרטני: תוך כדי בחינת הדינמיקה הקבוצתית, המנחה מטפל גם בצרכים ובדאגות האישיות של חברי הקבוצה.  איזון זה מסייע להבטיח שכל חבר ירוויח מהתהליך הטיפולי.

 

פרספקטיבה ארוכת טווח: בדומה לטיפול פסיכודינמי אינדיבידואלי, הנחיית קבוצות פועלת לרוב בפרספקטיבה ארוכת טווח, ומאפשרת זמן לתובנות להופיע ולהתרחשות טרנספורמציות עמוקות יותר.

 

התהליך הרפלקטיבי העצמי של המטפל: על מנת להגיע להבנה עמוקה יותר של הדינמיקה הקבוצתית ותובנות בנוגע לתהליכים האישיים של משתתפי הקבוצה, משתמשים המנחים בתגובות ובתחושות שמתעוררות בהם.

בסך הכל, הנחיית קבוצות באוריינטציה פסיכודינמית מבקשת לרתום את הכוח של אינטראקציות קבוצתיות כדי להקל על גילוי עצמי, לקדם תובנה ולעודד צמיחה אישית. המשתתף מכיר בכך שהקבוצה עצמה הופכת למיקרוקוסמוס לחקירה והבנה של תהליכים לא מודעים אינדיבידואליים וקולקטיביים.

bottom of page